Diaconie Diaconie

Het werk van de diaconie

Eén van de vaste taken van de diaconie is de ambtelijke vertegenwoordiging in de kerkdiensten. Daarnaast worden de paas- en kerstgroeten verzorgd vanuit de diaconie. De rijdienst voor Swetterhagebewoners en de rijdienst voor ouderen en het regelen van collectanten tijdens de wekelijkse kerkdienst behoren ook tot de taken van de diaconie.
De diaconie vertegenwoordigt de gemeente rond de Dorpskerk in de vergadering van het Sociaal Fonds, dat door de gemeente Zoeterwoude en de Zoeterwoudse kerken in het leven is geroepen om mensen met een laag inkomen in staat te stellen deel te blijven nemen aan sociaal-culturele activiteiten
Traditiegetrouw wordt een aantal keren per jaar een speciale collecte gehouden voor het werk van de zending.
De diaconie zal, naast de vaste taken, steeds ontvankelijk zijn voor signalen en hulpvragen die vanuit de gemeente of van elders binnen komen.
Contact opnemen met de diaconie kan door te bellen met de voorzitter Elly Verboon, tel. 071-5803999.

Project

De diaconie verbindt zich steeds één of meerdere jaren aan een diaconaal project in binnen of buitenland.
Sinds 1 april 2024 ondersteunen we Hospice de Mare. Hospice de Mare is een nieuw gebouwde Hospice in Leiderdorp, die op 29 april 2024 verhuist van Oegstgeest naar de Hoogmadeseweg te Leiderdorp. Een Hospice is een particuliere instelling waar ongeneeslijke zieken terminale zorg krijgen in een huiselijke sfeer. Naast fysieke basiszorg wordt er ook sociale, spirituele en/of religieuze ondersteuning aangeboden. De huiselijke omgeving van een Hospice, in combinatie met goede zorg en hulp van vrijwilligers, zorgt voor een zo goed mogelijke kwaliteit van leven voor de gasten. Hospice De Mare biedt mensen in de laatste levensfase naast goede zorg, ook veiligheid en liefdevolle aandacht en begeleiding. Eigenheid van de mens staat hierin centraal. Hospice De Mare is gedeeltelijk afhankelijk van donaties, en daar willen wij de komende tijd voor collecteren.
Meer informatie vindt u op de website van Hospice de Mare.
.